Strategisk markedsføring og SoMe

I stedet for å se eventet som en frittstående aktivitet, anbefaler vi kundene våre å se det i sammenheng med øvrig branding og markedsføringsstrategi. Da er det lettere å få høy ROI.

Vi skal ikke bare lage noe gøy, men noe som tar dere til neste nivå

Med en plan i bunnen, kan vi sammen skape et arrangement som er dypt forankret i selskapets verdier og fremtidsvisjoner. Erfaringen fra samarbeid med våre kunder, er at man kan få til mye innhold av høy kvalitet ved å ligge litt i forkant. Vi ser også at innhold som planlegges og utføres strategisk, kan ha lang levetid og effekt langt utover det enkeltstående eventet.

Hvorfor bør eventet inngå i en markedsstrategi?

I en markedsstrategi ser man gjerne 3-5 år frem i tid. Da har dere tid til å bygge opp noe som blir synlig, skape momentum, og være mindre påvirket av trender og innfall som i verste fall får dere til å vike fra målet. Her er flere gode grunner til å knytte arrangementet til en markedsstrategi og markedsplan.

  • Dere får bedre utnyttelse av budsjettet, og av menneskelige ressurser
  • Aktivitetene deres blir mer helhetlige og «on brand»
  • Målbarheten og treffsikkerheten til eventet øker

Hvilke markedsføringskanaler bør være med i planleggingen av et event?

Dette vil naturlig nok variere litt fra bedrift til bedrift, men vi har gode erfaringer med å se sosiale medier, nettsider, intranett, PR og annonsering i sammenheng med hverandre. For selskaper som eier og publiserer egne magasiner/kataloger, kan dette også være gunstige kanaler å ta inn i miksen.

Utover vanlige analoge og digitale medier kan vi også se på mulighetene for å bruke fysiske plasser til å markere et event: Eksempelvis bygninger eller installasjoner.

Hvilket innhold skal dere lage?

Innhold til sosiale medier er viktig for de aller fleste bedrifter. Det finnes ingen fasit for hva slags innhold som vil fungere best for akkurat deres arrangement, men det finnes noen gylne regler å ta utgangspunkt i. Her er våre 7 tips:

  1. Pass på at det som produseres er relevant, og at budskapet hele tiden er tydelig og i tråd med strategiene dine.
  2. Kombiner underholdende og informativt innhold
  3. Finn deres stil og måte å kommunisere på, og forsøk å være konsekvente
  4. Lag interaktivt innhold, inviter publikum til å gi innspill, lag en konkurranse, ha en nedtelling, eller hva med en «challenge» for å engasjere folk?
  5. Vær litt lekne. De fleste merkevarer blir bare bedre likt hvis de tør å være en smule uformelle.
  6. Tenk at innholdet skal være en del av den gode servicen. Sil alt innhold gjennom spørsmålet: Ville du likt dette innholdet hvis du selv var gjest?
  7. Bruk flere innholdstyper: Artikler, bildeserier, videosnutter, kortere tekster … Fantasien setter grenser.

Ta kontakt med oss for å drøfte ideer til ditt neste event.